Sektör Derneklerinin bir araya gelerek bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte işbirliğiyle hazırladığı 2019 yılı ilk 6 ay reklam yatırımları 25 Eylül’de düzenlenen basın toplantısında açıklandı.

Medya ve Reklam Yatırımları Raporu bu yıl, gelişen teknoloji ve güncel sektör dinamiklerine en uygun hale getirmek adına yeni bir metodoloji ile hazırlandı. Reklamcılar Derneği, Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB TR), Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama Reklamcılık Derneği (MMA) ve Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) yıllardır kendi mecraları özelinde kendi metodolojileri ile hazırlayarak açıkladığı veriler ortak metodoloji ile bu yıl ilk kez bir araya getirildi.

Türkiye’de 2019 yılının ilk 6 aylık verilerine göre toplam medya yatırımları 4,3 milyar TL olarak gerçekleşti. Rapora göre, medya yatırımlarında en büyük pay yine televizyonun oldu; 2.083 milyon TL yatırım ve %48,1 pay ile birinci olan televizyonu 1.343 milyon TL’lik yatırım ve %31,0 pay ile dijital mecralar izledi. Üçüncü sırada 395 milyon TL yatırım ve %9,1 pay ile açıkhava yer aldı. Yılın ilk altı ayında en büyük düşüş basın yatırımlarında yaşandı. Basın yatırımları %30,9 düşerek %6,8 pazar payı ile dördüncü sırada yer aldı. Radyo yatırımları %5,1 düşerek 157 milyon TL olarak gerçekleşti. Sinema yatırımları söz konusu dönemde %8,2 arttı ve 55 milyon TL oldu. Radyonun toplam medya yatırımlarındaki payı %3,6 olurken sinemanın payı %1,3’te kaldı.

Basın toplantısına; Reklamcılar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Volkan İkiler, Reklamcılar Derneği Medya Asbaşkanı Banun Erkıran, Reklamverenler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Pura, Reklamverenler Derneği Başkan Yardımcısı Ayşen Akalın, Reklamverenler Derneği Başkan Yardımcısı Gökhan Akça, IAB Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Neslihan Olcay, ARVAK Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Tezcan, URYAD Yönetim Kurulu Başkanı Olcay Akay, RİAK Yönetim Kurulu Başkanı İlhan Uzundurukan, MMA Yönetim Kurulu Eşbaşkanları Handem Çelenkler ile Erdem Tolon ve Deloitte Türkiye Direktörü Alper Günaydın katıldı.

Toplantının sonunda, Reklamverenler Derneği Başkan Yardımcısı Gökhan Akça moderatörlüğünde, dernek başkanlarının katılımıyla sektördeki son gelişmelerin değerlendirildiği bir panel düzenlendi. Panelde Reklamcılar Derneği Başkanı Volkan İkiler “Bu yıl Türkiye pazarlama iletişimi dünyası için çok önemli bir adım atarak, sektör derneklerinin el ele verdiği ve sektörün gelişimi adına derneklerin birbiriyle yakından çalıştığı yeni bir döneme girdik” dedi. Reklamverenler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Pura, Türkiye’deki reklam sektörünün şu an için stabil olduğunu, geleceğe yönelik pozitif gelişmeler beklediklerini, bu doğrultuda markaların yatırımlarını sürdürmelerinin önemli olduğunu söyledi.

Panelin sırasında, reklam yatırımlarının 2019’un ilk yarısında küçülme göstermesinin temel nedeninin, piyasa koşullarına bağlı olarak reklam yatırımlarında temkinli geçen dönem olduğu belirtildi. Ayrıca tüketici güven endeksindeki düşüş, gerçekleştirilen iki seçim ile kurdaki çalkantılar da yatırımlardaki düşüşlerin nedenleri arasında sıralandı. Öte yandan ilk altı ayda %10,8 artış kaydeden dijitaldeki bu gelişmede; tüketici davranışı ile beraber sosyal medyanın ve internetin etkin olarak kullanımının etkili olduğu belirtildi. Dijitaldeki fırsatların artmasıyla bu alana yatırım trendinin devam etmesi bekleniyor.

Detaylı rapora Reklamcılar Derneği Web Sitesi'nden ulaşılabilirsiniz.