Nazım Erdoğan
Sahibinden.com Chief Marketing Officer
Üyelerimiz Anlatıyor
İkinci Elde Gelecek Var
Yirmi yılı aşkın bir süredir Türkiye’nin ilan ve alışverişte öne çıkan platformlarından biri olan sahibinden.com, güçlü teknolojik altyapısı ve çağın şartlarına uygun olarak geliştirdiği iş modeli sayesinde ikinci el ürünlerin satış yoluyla tekrar kullanıma kazandırılmasına aracılık ederek çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlıyor.
sahibinden.com’da ikinci el alışverişin; dünya ve tasarruflu bir yaşam için, olumlu bir davranış modeli olduğu konusunda bilinç geliştirmesi hedeflendi ve geliştirilen hizmetler ve sürdürülebilirlik bilincinin kazanılması yönünde çeşitli adımlar atıldı. Atılan sistematik adımlarla birlikte ikinci el kullanımı da gitgide artan bir eğilim haline geldi. Dünya çapında değişen bakış açıları ve gelecek nesillere daha iyi bir dünya bırakmak için onların ihtiyaçlarını tehlikeye atmadan mevcut ihtiyaçların karşılanmasını sağlamak şirketler için artık bir zorunluluk. Birçok kurum, yeniden kullanım ve geri dönüşüm ihtiyacının farkına varıyor ve döngüsel ekonomiye doğru ilerliyor. Tüketiciler de dünyayı ve geleceği düşünen kurumlardan alışveriş yapmayı tercih ediyor, çünkü kalıcı ve sevilen bir marka olmak, aynı zamanda sorumlu bir marka olmak anlamına geliyor.
Bu kapsamda sahibinden.com; e-ticaret sektörü için de bir ilk olan “İkinci Elin Sürdürülebilirliğe Katkısı” raporunun bu yıl ikincisi yayınlandı. Rapor, Birleşmiş Milletler’in Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’ndan 12.si olan Sorumlu Üretim ve Tüketim maddesi doğrultusunda ortaya çıktı. Dünyadaki saygın çevre araştırma enstitülerinden İsveç merkezli Su ve Hava Koruma Araştırmaları Enstitüsü (IVL - Institutet för Vatten- och Luftvårdsforskning) desteğiyle sahibinden.com’da yer alan 24 ayrı kategori ve 226 alt kategori değerlendirilerek hazırlandı. Rapor, sürdürülebilir bir gelecek için karbon ayak izinin azaltılmasına, sorumlu tüketim bilincinin kazanılmasına ve yeniden kullanımın sürdürülebilirliğe katkısını çarpıcı verilerle gözler önüne seriyor. Rapor kapsamında geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da çarpıcı veriler elde edildi.
3,7 milyon ilan üzerinden yapılan araştırmaya göre sahibinden.com, 1 yılda 10,9 milyon ton karbondioksit eşdeğeri sera gazı emisyonundan tasarruf edilmesini sağladı. sahibinden.com kullanıcılarının 1 yıl boyunca platform üzerinden yaptıkları ikinci el ürün alışverişler ile bu tasarrufu yaptıkları gözlemlendi.
Geçtiğimiz yıl yayınlanan rapor ile karşılaştırıldığında, sahibinden.com kullanıcılarının geçtiğimiz bir sene içerisinde ikinci eli tercih ederek, bir önceki yıla göre çok daha fazla karbondioksit üretiminde tasarruf yaptığı görüldü Geçen yıl yayınlanan raporda 3.5 milyon ilan üzerinden yapılan araştırmada 1 yılda 1,9 milyon ton karbondioksit emisyonundan tasarruf edilirken, bu yıl yayınlanan raporda 3.7 milyon ilan üzerinden yapılan araştırmada 1 yılda 10,9 milyon ton karbondioksit emisyonundan tasarruf edildi. sahibinden.com kullanıcıları, 1 sene boyunca ikinci el ürünleri tercih ederek sağladıkları karbondioksit eşdeğeri emisyon tasarrufunun yanı sıra alüminyum, plastik ve çelik gibi çevreye yansıması zararlı maddelerden de tasarruf sağladı.
İkinci el ürün alışverişi yapıldığında bir ürün yeniden kullanılmış oluyor ve yeniden kullanılan ürünler, yeni bir ürünün imal edilmesi ihtiyacını ortadan kaldırıyor. Bir ürünün yeniden kullanılması ile birlikte yeni bir ürünün üretilmesine, taşınmasına ve atık yönetimine ihtiyaç duyulmuyor. Bu üç bileşenin çevresel etkilerinin toplamından bir denklem oluşturuldu. Bu denklem sonucunda sera gazı emisyonlarında meydana gelen azalma ve tasarruf verilere döküldü. sahibinden.com İkinci Elin Sürdürülebilirliğe Katkısı raporunu her yıl yayınlanan bir rapor haline getirerek, ikinci el ürünlerin tekrar kullanıma kazandırılması ile çevresel faydalar hakkında farkındalık yaratmayı ve dünyanın ömrünü uzatmayı hedefliyor.
sahibinden.com’da sürdürülebilirlik kavramı sadece bir “söylem” olarak değil, iş modelinin içindeki bir unsur olarak da ilk günden itibaren DNA’sında mevcut. Sahibinden.com, Türkiye’de Yeşil Ofis Sertifikası almaya hak kazanan ilk e-ticaret şirketi. Ek olarak uzun yıllardır enerji tasarrufu, yenilenebilir kaynaklar ve doğal kaynakların bilinçli kullanımı konusunda kurum içi çalışmalar gerçekleştiriyor. Ayrıca teknoloji endüstrisini karbon-nötr hale getirmeyi hedefleyen Leaders for Climate Action yani İklim Eylemi için Liderler topluluğunda üyeliği bulunuyor. sahibinden.com çalışanlarının da farkındalıkları yüksek birer sürdürülebilirlik elçisi olmaları konusunda yatırımlar gerçekleştiriliyor. 2022 yılı içinde 204 araçtan oluşan şirket filosu hibrit modellerle değişerek karbon salımı konusunda önemli bir iyileştirmeye imza atıldı. Bu çalışma sayesinde bir yıl içerisinde 329.100 kg karbon emisyonundan tasarruf sağlamayı hedefliyor.
En son rapora buradan ulaşabilirsiniz.
Nazım Erdoğan
Sahibinden.com Chief Marketing Officer