“Influencer” olarak nitelenen sosyal medya etkileyicilerine yönelik düzenlenen eğitimler, pazarlama iletişimine dair yasal mevzuat ve etik ilkeler hakkında bilgiler içerecek.

Sosyal medya etkileyicilerinin pazarlama iletişimi kuralları ile içerik üretim süreçlerindeki hukuki ve etik sorumluluklar hakkında bilgilendirilmesini amaçlayan Sorumlu Sosyal Medya Etkileyicileri Eğitim Programı; T.C. Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı ve Reklam Özdenetim Kurulu iş birliğiyle hayata geçiriliyor. İlk etapta 300 binden fazla takipçiye sahip sosyal medya etkileyicilerinin katılabileceği eğitim programı, içerik üreticilerinin sosyal medya dünyasında daha şeffaf, güvenilir ve etik bir reklam anlayışını benimsemesini amaçlıyor.

İlki 25 Kasım’da düzenlenecek ve 1 yıl boyunca 2 ayda bir yapılması planlanan eğitimlerde, sosyal medya etkileyicileri, pazarlama iletişiminde dikkat etmeleri gereken tüm yasal ve etik ilkeleri öğrenme fırsatı bulacak. Eğitimi tamamlayan katılımcılar, katılım belgesi alma hakkında sahip olacak ve isimleri Reklam Özdenetim Kurulu’nun www.rok.org.tr adresli internet sitesinde yayınlanacak. Böylelikle yasal, etik ve sorumlu pazarlama iletişimi değerlerini destekleyen sosyal medya etkileyicileri, markaların gözünde kendilerini farklı kılmış olacaklar. Eğitim ile ilgili detaylı bilgi ve kayıt için www.rok.org.tr adresi ziyaret edilebiliyor.

Reklam ve Pazarlama Sektörünü Bir Araya Getiren Toplantı

Kamuoyunda “influencer” olarak bilinen ve takipçi sayıları ile etkileyici güçleri yüksek sosyal medya kullanıcılarına yönelik düzenlenen eğitimin duyurusu amacıyla bir toplantı düzenlendi. 16 Ekim’de Türkiye Odalar Borsalar Birliği’nin ev sahipliğinde düzenlenen toplantıya Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü Avni Dilber, Hazine ve Maliye Bakanlığı Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı İstanbul Sektörel-3 Denetim Daire Başkanı Ahmet Gezgin ve Reklam Özdenetim Platformu Başkanı Ahmet Pura ile reklam sektörü temsilcileri katıldı.

Sosyal medya etkileyicilerinin toplumu yönlendirme ve doğru bilgi aktarımındaki kritik rollerine dikkat çeken Avni Dilber, “Bu eğitim programı ile sosyal medya etkileyicilerinin, faaliyetlerini hem yasal zeminde hem de etik kurallar çerçevesinde sürdürmelerini hedefliyoruz. Dijital dünyanın hızla büyüyen gücü olan sosyal medya, aynı zamanda büyük bir sorumluluk taşıyor. Tüketicilerin doğru bilgilendirilmesi, şeffaflık ve güven ortamının oluşturulması için etkileyicilerin rolü kritik. Reklam verenlerden ajanslara kadar tüm paydaşların iş birliği içinde olduğu bu program, sosyal medyanın ticaretteki gücünü daha da etkin ve güvenilir kılacaktır. Dürüst bir ticari hayat ve bilinçli bir tüketici kitlesi oluşturmak adına bu eğitimlerin büyük katkı sağlayacağını düşünüyorum.” dedi.

Günümüz dijital dünyasında, sosyal medya içerik üreticilerinin ticaretin ve pazarlamanın önemli bir parçası haline geldiğini ifade eden Ahmet Gezgin ise şunları söyledi: “Anayasamızın 73. maddesi uyarınca, tüm vatandaşlar mali güçlerine göre vergi ödemekle yükümlüdür ve beyan esası geçerlidir. Sosyal medya içerik üreticiliği her geçen gün büyürken, vergi mevzuatındaki güncel değişikliklerin yakından takip edilmesi, gelirlerin ve işlemlerin doğru beyan edilmesi açısından kritik öneme sahip. Eğitim programında, mükelleflerin hak ve sorumlulukları ile sosyal medya içerik üreticilerinin vergi mevzuatına dikkat etmesi gereken hususlar, Vergi Müfettişleri Anıl Bilen ve Gökhan Demirbilek tarafından detaylı olarak ele alınacak. Bu eğitimin sosyal medya içerik üreticilerine vergi süreçlerinde bilinçli adımlar atmalarını sağlayarak yasal yükümlülüklerini eksiksiz yerine getirmeleri ve uzun vadede daha sürdürülebilir bir iş modeli oluşturmaları açısından önemli avantajlar sunacağına inanıyorum.”.

Sorumlu reklamcılığın önemine vurgu yaparak potansiyel istihdama dikkat çeken Ahmet Pura ise “2023 sonunda reklam yatırımları %120 artışla 140 milyar TL’ye ulaştı; bu artışın en büyük etkenlerinden biri dijitalin %72, mobilin ise dijital içindeki %82'lik paya sahip olması. Bu nedenle, 2023/2024 ilk altı aylık karşılaştırmalarda %145’lik bir büyüme ile yatırımların 45 milyar TL’den 110 milyar TL’ye çıkması şaşırtıcı değil. Özellikle dijitaldeki %168’lik büyüme, sektörün hızla dijitalleştiğini ve mobil platformların gücünü ortaya koyuyor. Reklamcılık sektörüne dair raporlar, her 1 TL'lik reklam yatırımının milli gelire 19.3 TL katkı sağladığını ve sektörde istihdama %2.2 oranında destek olduğunu gösteriyor. Tüm bu verileri bir araya getirdiğimizde, güvenli bir ortam sağlanmasıyla yatırımların 2.5 kat daha artma potansiyelini taşıdığını görüyoruz. Bu doğrultuda, medya ölçüm konseyi tüm mecralarda şeffaflığı ve kontrollü gelişimi destekleyerek bu büyümeye katkıda bulunacak. Ayrıca, etki gücü yüksek sosyal medya kullanıcılarının sorumluluk sahibi içerik üretimi için düzenlenen bu eğitim ile dijital dünyada daha bilinçli bir etkileşim oluşturmalarını hedefliyoruz.” sözleriyle, etki gücü yüksek sosyal medya kullanıcılarını eğitime katılmaya davet etti.

Eğitim kapsamında Reklam Kurulu, kararlarından bazı örnekleri de paylaşacak

Tüketici haklarından vergi mevzuatına, sosyal medyada reklamlarının etik kurallar çerçevesinde nasıl yönetileceğinden reklamda kişisel verilerin korunmasına kadar geniş bir yelpazede bilgilerin aktarılacağı eğitim programında, sosyal medya içerik üreticilerinin sorumlulukları hakkında detaylı bir müfredat bulunuyor. Reklam Kurulu’na yapılan başvurular ve inceleme sonuçlarına dair bazı örneklerin de yer alacağı eğitim kapsamında Kurul’un verdiği kararlar paylaşılarak güncel bilgiler verilecek.